Biografi
Martin Ulvin er kjent for sin evne til å veve sammen ulike musikalske tradisjoner, skape egenartede lydlandskaper gjennom unike instrumentoppsett, og lage egne instrumenter til både sine egne og andres prosjekter. Hans nysgjerrighet for lyd, søken etter helhetlig estetikk og ektehet, og evne til kreativitet i møte med begrensninger, gjør at ethvert prosjekt han går inn i får sitt eget lydlige særpreg.
Med bakgrunn i vestafrikanske musikktradisjoner, og tidlig barndom i dansesalen mens moren koreograferte og underviste, har Martin Ulvin skapt en unik kunstnerisk identitet i lek med tradisjoner, sjangre og uttrykk. Over tid har han bygget seg opp bred erfaring innen jazz, eksperimentell musikk, tidligmusikk og folkemusikktradisjoner fra hele verden.
Selv opplever han at sitt største bidrag til musikken, er å gi musikken energi. Når han hører musikk og er på konserter, søker han etter om musikken gir impulser til bevegelse - enten det er et ønske om å bevege hodet, danse, trampe takten, spille med, puste annerledes eller bare slappe av. Å skape disse impulsene, er noe han også søker etter når han komponerer og improviserer musikk.
Musikk og dans har sånn sett mye til felles, der den kroppslige impulsen som får en musiker til å spille en tone, er den samme impulsen som får en danser til å bevege seg: “For dansere og musikere, uavhengig om det neste steget er innstudert eller improvisert, påvirker musikken noe inni oss til å flytte kroppen til et spesifikt sted i rommet til en spesifikk tid. Danserens intensjon om å skape noe visuelt, og musikerens intensjon om å skape lyd, er ulike, men impulsen til å gjøre selve bevegelsen kommer fra samme sted. Kanskje man kan kjenne seg igjen i dette: musikken holder på, beveger seg og utvikler seg, og så kommer et indre behov for å ha den ene hånda akkurat *der*. Musikkens retning skaper forventninger, og for den som deltar i musikken, kommer kroppen til å si hva du skal gjøre.”
Martin har turnert både nasjonalt og internasjonalt, gitt ut flere album og jobbet med en rekke etablerte musikere, som bl.a. Steve Reich, Rolf-Erik Nystrøm, Elin Kåven, Bugge Wesseltoft, Amina Sewali, Lars Andreas Aspesæther, Mimmi Tamba, Sidiki Camara, og band som Ohnesorg, Ensemble Wirakocha, Róhta, Mothman og Atilla.
For tiden tar han master i utøvende jazztrommer ved Norges Musikkhøgskole. Masterprosjektet hans er å utvikle alternative trommesett, improvisere og skape musikk med dem, og teste ut hva slags uttrykk som kan oppnås når man går vekk fra det konvensjonelle, vestlige trommesettet. Bl.a. har han funnet en trestokk som, når den blir brukt som basstromme, vekker følelsen av å høre et hjerte som slår.
Foto: Martin Ulvin